Проф. Андрей Фурсов: В света, който създават майсторите на играта, не са нужни много образовани хора на върха. Нужна им е само много малка (умна) прослойка. Средната класа ще бъде омаломощена, няма да има средна класа, ще има само богати и бедни. Това е, което западните социолози преди 20 години наричаха „общество 20/80“, т.е. 20% богати, 80% бедни и никаква средна класа. Но аз мисля, че 20 към 80 е твърде щедро. Мисля, че то ще бъде максимум 10 към 90.
Средната прослойка е имала няколко източника на препитание. Един от тях е бързият индустриален растеж, Втората индустриална революция. Вторият е колониалната експанзия. А през ХХ век това беше съществуването на Съветския съюз. Заради него капиталистите трябваше да плащат на своята средна класа, за да не би, не дай си Боже, тя да гласува за леви партии или да гледа в посока Съветския съюз. Сега тези „проблеми“ не съществуват.
Защо на върха, който е монополизирал образованието и науката, са му нужни хора с високо ниво на интелигентност? Няма нужда от 500 милиона добре образовани или от 100 милиона, 20 милиона ще са достатъчни за върха, който ще манипулира всички останали. Другите могат да бъдат затворени, за да играят компютърни игри, и това е всичко. И мисля, че това ще бъде структурирана система от от анклави. Ще има някаква репресивна твърда структура, която ще контролира потреблението на храна, вода, поведението – като умен град.
Колкото по-напред отиваме, толкова повече децата ще бъдат лукс: т.е. тяхното възпитание, отглеждане, осигуряване на психофизическото им здраве, морално здраве, образование и възпитание, за да могат постоянно да учат и да бъдат адаптивни в добрия смисъл на думата. Обществото няма да се занимава с това. Само семейството. Постиндустриалното общество по принцип е предназначено за нещо друго.
Важният въпрос е доколко в това посткапиталистическо общество хората ще могат да се запазят от (спомена за) миналата епоха. Например съветското училище е запазило много от руската гимназия преди, дори униформата. До 3-ти клас носех гимназиална униформа с колан и шапка. И си мечтаех, че в 4-ти клас ще сменя гимназиалното си облекло с кител. И щях да имам кител! Мечтаех си за кител. Като военен произхождам от семейство на военни. Отивам в 4-ти клас и униформата се сменя. Цивилен костюм, барета и това е всичко – мечтата за китела приключи.
Наистина съчувствам на сегашните родители, защото ситуацията с образованието, пред която са изправени децата и внуците, е наистина много, много сериозна. Това е нещо, за което трябва да се мисли постоянно. И още нещо много важно. Трябва да развиваме въображението у децата. Това също е много важно. За да не се превърнат в никакъв случай в тиктокъри.
На 22 декември, КритичноБГ публикува материал с ТВ участие на проф. Фурсов, в което той отбеляза факта, че и на Хенри Кисинджър и на Клаус Шваб много има харесвалала кастовата обществена система в Китай, Индия и други страни и поясни, как искал Шваб да я приложи в Европа:
Защото кастовата система е биологизация на социалните отношения. Но в Европа това няма да им се получи, дори да заменят половината европейско население с арабско и африканско от мигранти. Такава кастова система, каквато проектират Шваб и компания (в Европа) няма да просъществува дълго. Защото това е напълно закрита система. Първоначално в закрити условия тя нараства (в една държава или общество в този смисъл), но после се разпада.
При проектираните темпове в Европа, тя ще просъществува не повече от две или три поколения. След разпада започват новите тъмни векове.
Целият материал можете да прочетете ТУК:
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски