Пропагандата пречи за изработване на собствени съждения. Заливат ви значи, всеки ден от телевизионната канализация с пропаганда, та да нямате собствено мнение какво например става из Украйна. Перемоги, перемоги, перемоги (победа на украински, бел. Критично)! Нескопосана е обаче тая пропаганда – народа гледа как переможно се ловят хора по улицата и си съставя собствено мнение – туй ще е зрада (загуба на украински, бел. Критично)!
Лоша пропаганда значи. Нескопосана. А пропагандата е едностранен процес на убеждаване на масите в нещо.
Едностранен, защото масите не участват в процеса, както е при класическия процес на убеждаване.
А световните процеси, като глобализацията, менят характеристиките на съвременната пропаганда, та нашите каканиж-експерти да изостанат още повече от съвременните тенденции. Едно време, информационните канали можеха почти напълно да се заглушат. Днес – трудна работа. Мъчиш да наложиш цензура на информацията за войната, идваща от Русия, пък то не става. Информационното пространство се разраства и от това печелят големите играчи, като САЩ например.
Дребният пинчер-бауцарият от каканиж-експерти може само да баучи и каканиже и не може да влияе сериозно върху умовете на хората. Виж, сериозно могат да влияят нови актьори на сцената, които не са държава – както влияеше Ал-Кайда например.
Информоционното пространство се разширява значи. А това е улицата, която води към къщичките на когнитивнотото пространство но отделните хора. Та, важно е, какво си движи по пътя, защото, каквото се движи, такова ще почука и на вратата на къщичката.
Да речем, журналистиката ходи по пътя на информационното пространство. Пропагандата и контрапропагандата и те ходят там и агресивно потропват по вратите на когниктивните къщички. За да им отворят обаче, трябва да изглеждат добре – пременени и нагласени. На каканижейрос едва ли ще отвори някой. Та като подхванахме въпроса за журналистиката и пропагандата, да кажем някоя дума за разликата между тях.
Операта у нас. В Народното събрание – нищо неочаквано. Тоест – пак нищо. Чакаме нищо и после пак нищо, за да стане накрая едно голяма нищо. Почва веселбата със съставяне на правителство. Да видим какво ще стане. Чакаме да почне мандатната циркаджийница, че да свърши. Правителство? Тая година няма да е.
Информационно обслужване на политическата дейност: Майсторство в тая работа – да можеш да спреш негативна обществена реакция. 11 опита за избор на шеф на Народното събрание. Преговорите за правителство отдиха за 2025 г. Обществото реагира негативно – рейтингът на Народното събрание отиде в киреча, дето има една приказка.
Опити да се спре тая негативна реакция? Няма. Че как ще има. Те нашите “юнак-специалисти” и да са чели Уолтър Липман и Едуард Бърнейс, нищо не са вдянали, пък то от тез класически книги един век мина вече. Абе лесно е, бе, само трябва малко предварителна подготовка. Като печеш хляб, първо трябва да омесиш тестото. Тук просто трябва да насадиш отсъствие на култура за анализ и възприемане на текущите събития. Демек да направиш маса от безстереотипни хора – хора на текущите новости. И готово!
Можеш да им продаваш некадърния грузински майданец например за голямата работа.
Пет неща, пет важни неща за пропагандата ти ми кажи!
1. Първо ми кажи на глас – кой приказва
2. Второ, нека разбера – какво приказва
3. Трето, добави – по какъв комуникационен канал приказва
4. Четвърто, не забравяй – на кого приказва
5. И накрая, завърши – какъв е ефектът от тия приказки
Я да видим сега за ниския рейтинг на Народното събрание. Вдига ли го някой самолета на рейтинга? Не-е-е-е. Каканиж-експертите не са наясно, какво трябва да приказват. Дай им всичките комуникационни канали ако щеш – все тая. Само пълнят телевизиите с какво беше – словесни салати. И като нищо не приказват, то е ясно, че на никого не приказват. Ефектът от тая работа – разбира се, че е нула, че и отрицателен. Я-я-я-я, то било лесно за прогнозиране, а? Трябва само да имаш правилната теория, дето вика Деминг. Деминг, ли? Кой пък беше тоя? Аа-а-а, никой, никой.
Чакат ни интересни времена.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски