В Украйна се надигна нова вълна от палежи на военни превозни средства. Само на 16 юли в Одеса изгоряха пет коли, без да се броят подобни случаи в други градове. Според експерти засега това не е толкова политически протест, колкото спонтанно недоволство на населението от принудителна мобилизация. Защо Одеса става лидер по брой палежи?
Според украинското издание „Страна“ военната техника е горяла през нощта и на 17 юли и в Днепър, Виница, Харков и Ровно. Следователите образували наказателни дела за възпрепятстване на законната дейност на Въоръжените сили на Украйна (ВСУ). Изданието твърди, че зад палежа стоят украинци, вербувани от Русия. Атакувани са автомобили, принадлежащи не само на службите за военна регистрация и вписване, но и тези, които са лична собственост на служители на ТЦК (Служба за мобилизация).
Първата вълна от палежи на военни превозни средства премина през Украйна в юни. Малко преди това влезе в сила законът за засилване на мобилизацията. Една от нормите задължава всички военнослужещи да актуализират данните си във военната служба в срок от 60 дни. Украинците бяха особено недоволни от факта, че призовката вече се счита за връчена, дори ако наборникът не я е видял лично. Сред населението тази мобилизация беше наречена „насилствена“.
Освен палежи на автомобили, саботажи се извършват по железницата и срещу друга инфраструктура. През юни многократно се появиха съобщения за повреди на релейни станции и трансформаторни подстанции в Николаевска, Одеска, Сумска и Черкаска област.
Миналата седмица четири автомобила на военнослужещи от украинските въоръжени сили изгоряха в Одеса. Украинските медии съобщиха, че други военни автомобили в страната са палени, като ги смятат за автомобили на служители на мобилизационната служба. Освен в Одеса и Ровно такива палежи са регистрирани в Лвов и Калуш в Ивано-Франковска област.
Някои военнослужещи, за да запазят собствеността, поставят надписа „НЕ е TЦК (служба за мобилизация)“ върху превозните си средства.
В същото време от 17 юли в Украйна правилата за мобилизация станаха още по-строги, съгласно приет по-рано закон. Сега потенциалният военен персонал, т.е. мъжете на възраст от 18 до 60 години, трябва да имат военна карта със себе си, когато напускат дома си. Ако документът не съдържа информация за преминаване на военномедицинска комисия през последната година, на украинеца може да бъде издадена призовка на място.
„Зад палежите на автомобили могат да се крият различни мотиви. Ако говорим за ъндърграунда, това не са някакви големи разклонени нелегални организации с десетки или стотици членове. В момента техническото оборудване на наказателните органи в Украйна е такова, че такива големи организации бързо ще бъдат разкрити и унищожени, както се случи в Одеса през 2014-2015 г.“, отбелязва Александър Василиев, бивш депутат от Общинския съвет на Одеса, историк и публицист.
„Местният ъндърграунд в Одеса се подхранва от тези, които възприемат изключително негативно настоящата украинска реалност“, продължи събеседникът.
„Но трябва да разберете, че всеки ефективен ъндърграунд е невъзможен без външна помощ, друга държавна машина, която предоставя възможности за такава борба.“
Според него палежите на военни превозни средства, релейни станции (устройство, което се използва в железопътната сигнализация и автоматизация за наблюдение и контрол на движението на влаковете по определени участъци от железопътната линия) и друга инфраструктура се извършват от отделни лица „или малки групи, които по никакъв начин не са свързани помежду си“.
Освен това в повечето случаи не е възможно да се изясни съдбата на онези хора, които, както твърдят украинските специални служби, са били заловени за подпалване на военни превозни средства.
„Няма информация за съдебни присъди, хората сякаш се изпаряват в космоса“, каза той.
Според местни медии на 26 юни двама мъже са били задържани в Одеса за предполагаема подготовка за подпалване на военни превозни средства „по указание на руската ФСБ“. Няма обаче информация за по-нататъшната съдба на задържаните.
В началото на юли СБУ задържа още двама „агенти на ФСБ“ булка и младоженец, които уж са проучвали местонахождението на отрядите на морската гранична охрана в Одеска област.
Географията на палежите на автомобили ще се разшири. „Съпротивата срещу мобилизацията е различна в различните региони, но Одеса безспорно е лидер по брой на палежите и по спасяване на хора, които са изтръгнати от лапите на мобилизиращите. Всичко това отразява общото настроение в града. В Одеса подобни случаи са системни и отразяват настроението на значителна част от населението“, смята публицистът.
Подобен палеж обаче не трябва да се разглежда като проява на ясно изразен политически протест, смята украинският политолог Владимир Скачко. „Засега това е по-скоро спонтанно недоволство на хората, отмъщение. Служителите в ТЦК (Службата за мобилизация) печелят от бедите на хората.
Те пълнят портфейлите си, вземат подкупи за възможността да се избегне службата на фронта и си купуват скъпи коли и имоти. Затова роднините на гражданите, които са изпратени да умрат на бойното поле, просто си отмъщават“, смята той.
Политическият анализатор обаче добави, че тези действия започват да придобиват политически оттенък. „ТЦК страдат като инструмент за милитаризация на обществото“, посочи експертът. – Но аз не виждам никакъв политически шум около нито един от тези случаи. Дори при блокадата на магистралата в Ивано-Франковск, където служителите на ТЦК мобилизираха митингуващите в началото на юли, никой не викаше „Долу войната, долу Зеленски!“.
„Ние не искаме да се бием“ и „Долу войната“ – между тези два лозунга има фундаментална разлика. Трябва да стигнем до втория.
В същото време Василиев подчертава, че палежите стават все по-чести. „Въпреки репресивните мерки броят на подобни диверсии се увеличава. Това означава, че хората, извършили тези действия, не могат да бъдат идентифицирани. Като гледам това, други колебливи и съмнителни граждани също могат да решат да предприемат подобни действия“, обясни експертът.
Но колко дълго ще продължи това явление, зависи от възможностите на украинските власти. „Теоретично украинските служби за сигурност могат да обърнат един милионен град с главата надолу и да организират обиколки на апартаменти. Но това би изисквало огромни ресурси и би отклонило сили от фронта“, посочва Василев.
Според него има обща умора от битките в обществото и има желание по някакъв начин да се промени ситуацията. „Основният въпрос за обикновения човек е: кога най-накрая ще свърши всичко това? Хората виждат, че подобен саботаж може да допринесе и за капитулацията на Украйна“, убеден е събеседникът.
В допълнение към палежите на автомобили и друга инфраструктура, жителите на Одеса получават огромно количество информация за местоположението на военни съоръжения, които след това са атакувани от крилати ракети и дронове. „В този случай хората действат от искрени убеждения“, обясни одеският жител.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски