Сергей Лавров: Даването на изстребители F-16 от САЩ на Украйна е равносилно на ядрена заплаха за Русия

Интервю с министъра на външните рабони на Русия Сергей Лавров на Lenta.ru

  • Изключително опасно развитие (на сигуацията), са плановете на САЩ да предадат изтребители F-16 на Киевския режим. Уведомихме ядрените сили – САЩ, Обединеното кралство и Франция – че Русия не може да пренебрегне способността на тези самолети да носят ядрени оръжия. Никакви уверения няма да помогнат. В хода на бойните действия нашите военни няма да разберат дали всеки конкретен самолет от даден тип е оборудван за доставка на ядрено оръжие. Самият факт, че украинските въоръжени сили разполагат с такива системи, ще бъде възприет от нас като заплаха от Запада в ядрената сфера.“
  • „Агресивните действия на недружелюбни държави представляват екзистенциална заплаха за Русия. Ще защитаваме правото си на свободно и суверенно развитие с всички налични средства. Няма да има връщане към предишните отношения с неприятелски страни. Ако изведнъж решат да се откажат от антируския си курс, ще видим за какво точно говорят и ще определим бъдещата линия въз основа на нашите интереси. Това се отнася за колективния Запад.“
  • Още през октомври миналата година предупредихме Съвета за сигурност на ООН за плановете на украинските неонацисти да разрушат язовира. Тогава поискахме от генералния секретар Антонио Гутериш да направи всичко възможно, за да предотврати този престъпен сценарий. Липсата на реакция от страна на секретариата на ООН засили увереността на украинските власти, че всичко може да им се размине.“

 

Г-н министър, напоследък се появиха едновременно няколко мирни инициативи за Украйна – китайска, индонезийска, ватиканска и африканска. Коя от тях е по-близо до визията на Русия? Не са ли преждевременни подобни инициативи като цяло?

Преди всичко бих искал да изразя благодарността си към нашите партньори за усилията им да намерят мирно решение на украинската криза. Не смятаме техните инициативи за прибързани. За руската страна мирът винаги е приоритет пред военните действия. Затова ви напомням, че вече участвахме в преговорния процес с украинската страна през пролетта на 2022 г. и се доближихме до положителен резултат.

Всички усилия, обаче са осуетени от англосаксонците, в чиито планове прекратяването на военните действия очевидно не влиза. Те бяха и все още са обсебени от маниакалната идея да нанесат стратегическо поражение на Русия.

Разбира се, проучихме много внимателно всички постъпили мирни инициативи. Бяха проведени специални консултации с редица партньори и техните идеи бяха обсъдени подробно. В средата на юни руският президент Владимир Путин прие в Санкт Петербург някои африкански държавни глави. В края на май имахме много поверителна и топла среща в Москва с Ли Хуей, специален представител на китайското правителство по евразийските въпроси и ръководител на китайската делегация за уреждане на кризата в Украйна. Проведохме съдържателен разговор със Селсо Аморим, помощник на президента на Бразилия по международните въпроси, който посети Русия през последните дни на март.

Много от предложенията на нашите партньори се споделят от нас. Например, като спазване на международното право и Устава на ООН, изоставяне на манталитета на Студената война, разрешаване на хуманитарни кризи, осигуряване на сигурността на ядрените електроцентрали, прекратяване на едностранните санкции и неизползване на световната икономика за политически цели.

Джо Байдън и Йенс Столтенберг

В същото време трябва да отбележим абсолютното нежелание на западните ръководители на Владимир Зеленски да се съгласят на каквато и да е форма на деескалация. Киевският режим директно и незабавно отхвърли възможността за преговори въз основа на мирните инициативи, предложени от Китай, Бразилия и африканските страни. Съветникът на ръководителя на канцеларията на украинския президент Михайло Подоляк заяви, че „преговорите ще станат безсмислени, опасни и убийствени за Украйна и Европа“.

Киев не е намерил нищо по-добро от това да иска доказателства за „надеждност“ от онези, които биха искали да посредничат в преговорния процес

По-специално, министърът на отбраната Олексий Резников (на Украйна) поиска от Китай да убеди Русия да изтегли войските си от територията на Украйна. В противен случай контактите с китайските преговарящи ще бъдат загуба на време, както смята тази киевска фигура.

 

На фона на неуспешния бунт на Евгений Пригожин бе съобщено за „тайна среща“ на западни държави, Бразилия, Индия, Китай, Турция и Южна Африка в Копенхаген за обсъждане на мирните преговори за Украйна. Получавали ли сте сигнали за срещи от партньори?

Не сме получавали такива сигнали. Има всички основания да се смята, че тази информация е ненадеждна, като се има предвид постоянното желание на Киев и неговите западни поддръжници да продължат по пътя на ескалация на военните действия.

Както неведнъж сме подчертавали, Русия никога не се е отказвала от диалога като политическо средство за постигане на целите на Специалната военна операция.

 

Кои разпоредби на Истанбулския договор са все още актуални за Русия?

Що се отнася до нашето виждане за уреждане на въпроса, още преди началото на Специалната военна операция, ние ясно очертахме нейните задачи. Това е защитата на населението на Донбас, демилитаризацията и денацификацията на Украйна и премахването на заплахите за сигурността, които произтичат от територията на тази страна.

По време на преговорите с Киев, които се проведоха по негова инициатива през февруари-април 2022 г., се разбра, че Украйна трябва да се върне към неутрален статут на необвързана страна, да се откаже от членство в НАТО и да потвърди статута си на страна, свободна от ядрени оръжия

Освен това трябва да се признаят новите териториални реалности, свързани със свободната воля на жителите на народните републики в Донбас, Херсон и Запорожието в полза на политическото единство с Русия. Властите в Киев трябва да гарантират правата на рускоговорящите граждани и националните малцинства в Украйна, включително официалния статут на руския език.

Що се отнася до срещата в Копенхаген, основната й цел беше опит да се убедят представителите на Глобалния Юг поне до известна степен да подкрепят „мирната формула“ на Володимир Зеленски, което е абсолютно неприемливо и безперспективно, както откровено казваме на нашите партньори от Азия, Африка и Латинска Америка.

Тъй като конфликтът, чиито корени са в държавния преврат в Украйна през 2014 г. , има геополитическо измерение, ще трябва да се разгледа и въпросът за гаранциите за сигурност на Русия по западните ни граници

Нека ви припомня, че това беше целта на инициативата, лансирана от президента Владимир Путин през декември 2021 г. Тогава Западът, представляван от САЩ и НАТО, арогантно го отхвърли.

Нашата позиция не се е променила драстично. Ние сме отворени за диалог, но ще се ръководим от законните си интереси и ще измерваме подходите си за възможно уреждане на ситуацията на място.

 

Как гледате на включването на Международния наказателен съд от страна на Украйна в разследването на разрушаването на язовира на Каховската ВЕЦ?

Взривената ВЕЦ „Новая Каховка“

Не се съмняваме в отговорността на Киев за подкопаването на Каховската водноелектрическа централа. Оказва се, че киевският режим иска от така наречения Международен наказателен съд да разследва престъпление, което самият той е извършил. Това вероятно не се е случвало никога досега в историята на този псевдосъд.

Още през октомври миналата година предупредихме Съвета за сигурност на ООН за плановете на украинските неонацисти да разрушат язовира. Тогава поискахме от генералния секретар Антонио Гутериш да направи всичко възможно, за да предотврати този престъпен сценарий.

Липсата на реакция от страна на секретариата на ООН засили увереността на украинските власти, че всичко може да им се размине.

 

И как оценявате реакцията на международните хуманитарни организации по отношение на инцидента?

Антониу Гутериш, Генерален секретар на ООН

Що се отнася до реакцията на международните хуманитарни организации на случилото се, както в случая със саботажа на тръбопровода за амоняк Толиати-Одеса и терористичния акт срещу Северен поток, от тяхна страна не бяха изразени принципни оценки.

Ролята на агенциите на ООН се ограничава до привидните опити да доставят хуманитарна помощ на нуждаещите се отвъд бойните линии. Те знаят, че това е нереалистично в условията на военна операция, но въпреки това се стремят да изпълнят политическата поръчка на Запада и Киевския режим.

 

В същото време, в момента активно се обсъжда въпросът за използването на ядрено оръжие от страна на Русия в украинския конфликт. Как гледате на тази възможност?

Многократно е коментирана тази тема. Бих казал дори, че тя се е изчерпала, ако Западът не беше предприел действия, които отново и отново да ни принуждават да посочваме рисковете от стратегическо естество, породени от агресивните антируски политики.

Условията за използване на ядрени оръжия от страна на Русия са ясно определени в нашата военна доктрина. Те са добре известни и няма да ги повтарям отново.

Боен изстребител F16

Същевременно бих искал да обърна внимание на факта, че САЩ и техните сателити от НАТО създават рискове от пряк въоръжен сблъсък с Русия, а това е свързано с катастрофални последици

Само един пример за изключително опасно развитие, са плановете на САЩ да предадат изтребители F-16 на киевския режим. Уведомихме ядрените сили – САЩ, Обединеното кралство и Франция – че Русия не може да пренебрегне способността на тези самолети да носят ядрени оръжия. Никакви уверения няма да помогнат.

В хода на бойните действия нашите военни няма да разберат дали всеки конкретен самолет от даден тип е оборудван за доставка на ядрено оръжие. Самият факт, че украинските въоръжени сили разполагат с такива системи, ще бъде възприет от нас като заплаха от Запада в ядрената сфера.

 

Как се промениха като цяло външнополитическите ориентации на Русия след началото на специалната военна операция? Можем ли да кажем, че сме преминали точката, от която няма връщане назад в отношенията със западните страни?

След началото на специалната военна операция САЩ и други страни от НАТО и Европейския съюз рязко засилиха хибридната война срещу Русия, която започнаха още през 2014 г.

Агресивните действия на недружелюбни държави представляват екзистенциална заплаха за Русия. Няма съмнение в това. Ще трябва да защитаваме правото си на свободно и суверенно развитие с всички налични средства.

Очевидно е също така, че няма да има връщане към предишните отношения с неприятелски страни. Ако изведнъж решат да се откажат от антируския си курс, ще видим за какво точно говорят и ще определим бъдещата линия въз основа на нашите интереси. Това се отнася за колективния Запад.

Що се отнася до глобалния Изток и Юг, където живее около 85 % от населението на света, тези страни не само не се присъединиха към антируските санкции, но и проявиха интерес към развитие на практическо сътрудничество

Конструктивни партньори са държавите от ЕАИС, ОДКБ, ОНД, ШОС и БРИКС. С всички тях работим систематично в различни формати на сътрудничество в интерес на съвместното развитие.

Отчитаме, че укрепването на многополюсния свят е реалност, а не нечия прищявка.

Актуализираната концепция за външна политика провъзгласява цивилизационната мисия на Русия като световна сила, която играе балансираща роля в международните отношения. На практика това означава, че страната ни няма да бъде вградена в геополитически и геоикономически конструкции, в които няма да има възможност да защитава интересите си.

Заедно с приятели и съмишленици възнамеряваме да допринесем за формирането на по-справедлив световен ред, основан на целите и принципите на Устава на ООН в тяхната цялост и взаимовръзка, и най-вече на принципа на суверенно равенство на държавите.

(Със съкращения)

Източник: Lenta.ru

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!