По-рано тази година беше установено, че още една флотилия самолети на самолетния производител Boeing има потенциално фатален недостатък. Това разкрива британският вестник Daily Mail.
Проблемът е свързан с електрическа неизправност на самолетите от модела 777 на компанията, която може да доведе до запалване и експлозия на резервоарите за гориво на крилата на самолетите.
Според съобщението на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) откриването на дефекта разкрива, че още близо 300 самолета на Boeing са потенциално изложени на риск, включително самолети, използвани от United и American Airlines.
FAA съобщи за проблема през март и поиска от Boeing и други външни експерти да отговорят до 9 май, но все още не е ясно дали компанията е направила това.
Говорител на Boeing заяви в изявление, че уведомлението на FAA е част от „стандартен регулаторен процес, който помага да се гарантира, че пътуването със самолет е най-безопасната форма на транспорт. Това не е непосредствен проблем, свързан с безопасността на полетите“.
„В съвременните търговски самолети са проектирани множество резерви за осигуряване на защита срещу електромагнитни въздействия. Флотът от самолети 777 се експлоатира от близо 30 години и е превозил безопасно повече от 3,9 милиарда пътници“, продължава изявлението.
Daily Mail отбелязва, че това е поредното сериозно предупреждение за безопасност, отправено от регулаторните органи към скандално известната компания, тъй като множество модели пътнически самолети на Boeing се сблъскаха с избухване на тапи на вратите, пожари на двигатели във въздуха и две смъртоносни катастрофи, при които загинаха 346 души.
В това предложение за директива за летателна годност (AD) от март 2024 г. FAA предупреждава Boeing за „електростатичен разряд“ или риск от статично електричество в близост до резервоарите за гориво на средното крило.
„Ако не се вземат мерки, опасното състояние може да доведе до източник на запалване в резервоара за гориво, и последващ пожар или експлозия“, предупреждава FAA.
Агенцията прогнозира, че поправката на проблема с безопасността ще струва на Boeing, чиято пазарна капитализация към момента е 113,53 милиарда щатски долара, по-малко от 698 000 щатски долара за коригиране на всички 292 уязвими самолета Boeing 777, включени в регистъра на САЩ.
Според федералната агенция частите, необходими за отстраняване на тези рискове от експлозия, причинени от статично електричество, ще струват само 98 долара за всеки Boeing 777.
FAA изрично е поискала да бъдат монтирани нови „електрически връзки“ и „заземявания“, за да се предотврати късо съединение или „електростатичен разряд“ около системата за всмукване на въздух в близост до горивните резервоари на средното крило на 777.
Уточнява се, че федералната агенция основава предложението си за тази критична поправка на собствения си преглед на публично известие на производителя на самолети, технически известно като „Бюлетин за предупредителни изисквания на Boeing 777-47A0007 RB, от 21 ноември 2023 г.“.
Според известието на FAA от март 2024 г. обаче агенцията издава свое собствено предложение за нова директива, тъй като „опасното състояние, описано по-рано, е вероятно да съществува или да се развие при други продукти от същия тип дизайн“.
Предупреждението на FAA се прибавя към противоречията, които вече са обхванали авиационния гигант и неговите самолети от модела „тройна седморка“, включително свидетелските показания в Сената на информатор, който обвинява Boeing, че е използвал съкратени процедури при конструирането на 777.
„Въпреки това, което официалните лица на Boeing заявяват публично, в Boeing липсва култура на безопасност“, заяви разобличителят Сам Салехпур пред Сената на САЩ по време на открити изслушвания миналия месец.
„Наблюдавах работници на Boeing да използват неподходящи и непроверени методи за подравняване на части в 777“, отбеляза Салехпур, някогашен инженер по качеството в Boeing, пред следователите в Сената.
Салехпур свидетелства, че е бил „принудително прехвърлен към програмата 777 „като отмъщение“ за вътрешната си дейност на информатор, алармиращ за няколко още по-сериозни риска, свързани със самолетите 787 Dreamliner на компанията.
„Бях игнориран, беше ми казано да не създавам забавяния, беше ми казано, честно казано, да си замълча“, разказва Салехпур пред сенатската подкомисия за разследване на националната сигурност.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски