Отделът за електрически превозни средства на автомобилния производител Ford съобщи, че загубите са скочили през първото тримесечие до 1,3 милиарда долара, или 132 000 долара за всеки от 10 000 автомобила, продадени през първите три месеца на годината, което спомага за намаляване на печалбите на компанията като цяло, предаде американският телевизионен канал CNN.
Ford, подобно на повечето производители на автомобили, обяви планове за преминаване от традиционни превозни средства, задвижвани с гориво, към електрически автомобили (EV) през следващите години. Но това е единственият производител на традиционни автомобили, който разкрива резултатите от продажбите си на дребно на EV. Резултатите, отчетени в сряда, са още един признак за напрежението в бизнеса с електрически превозни средства във Ford и други автомобилни производители.
Съобщава се, че отделът за електромобили на Ford, наречен „Model e“, е продал 10 000 автомобила през тримесечието, което е с 20% по-малко от броя, продаден година по-рано. А приходите от продажбите на модела се сринаха с 84% до около 100 милиона долара, което Ford отдава най-вече на спада на цените за електромобили в индустрията. Това води до загуба от 1,3 млрд. долара преди лихви и данъци (EBIT) и до огромна загуба на брой автомобил в подразделението Model e.
Според Ford загубите далеч надхвърлят разходите за производството и продажбата на тези 10 000 коли. Вместо това загубите включват стотици милиони, изразходвани за изследване и развитие на следващото поколение EV за Ford. Възвръщането на тези инвестиции ще отнеме години.
Както отбелязва CNN, това означава, че загубите в подразделението не са приключили – Ford заяви, че очаква загубите от EBIT на Model e да достигнат 5 млрд. долара за цялата година.
Компанията заяви, че „има намерение“ в рамките на следващите 12 месеца цените на електромобилите да покриват действителните разходи за производството на всеки електромобил, вместо да покриват всички разходи за научноизследователска и развойна дейност.
Ценовата война сред производителите на EV от около година и половина обаче прави дори тази мярка за рентабилност много трудна, обясни в интервю за CNN финансовият директор на Ford Джон Лоулър. Той твърди, че макар Ford да е съкратил около 5000 долара от разходите за всеки модел Mustang Mach-E, „приходите намаляват по-бързо, отколкото можем да съкратим разходите“.
През 2023 г. моделът Model e на Ford отчете загуба от EBIT за цялата година на стойност 4,7 милиарда долара при продажби на 116 000 електрически превозни средства, или средно 40 525 долара на автомобил – малко повече от една трета от загубата за първото тримесечие.
Същевременно се отбелязва, че подразделението Ford Pro, което продава предимно традиционни автомобили с вътрешно горене, е било основният двигател на печалбата на Ford през тримесечието, като отчете EBIT от 3 млрд. долара, или над два пъти повече, отколкото преди година, докато приходите на подразделението нараснаха с 36% до 18 млрд. долара. Броят на продадените автомобили от Ford Pro се е увеличил с 21% до 409 000.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски