Китайските власти са дали ясно да се разбере на компанията ByteDance, която притежава социалната мрежа „TikTok“, че би било нежелателно да се налага продажбата му в Съединените щати, съобщава американският вестник Wall Street Journal (WSJ), като се позовава на източници.
Критично припомня, че точно това се изисква в законопроект, който Камарата на представителите (Когнгресът) на САЩ прие на 13 март. Пекин предупреждава, че предложената забрана за китайското приложение „неизбежно ще се върне, за да ухапе Съединените щати“.
Твърди се, че Пекин счита забраната на социалната мрежа в САЩ за предпочитан вариант, което може да се случи, ако законопроектът бъде приет в Сената на САЩ и впоследствие собственикът откаже да я продаде, пише руското издание „Ведомости.“
Ако законопроектът получи одобрение от Сената и бъде подписан от президента на САЩ Джо Байдън, ByteDance ще трябва да продаде TikTok в рамките на шест месеца. В противен случай социалната мрежа може да бъде забранена в Съединените щати и да бъде изтрита от магазините за приложения. Не е ясно обаче дали сенаторите ще приемат законопроекта, тъй като лидерът на мнозинството в Сената Чък Шумър (демократ от Ню Йорк) остава скептичен относно подлагането на приетия от Конгреса законопроект на гласуване в горната камара на американския законодател.
Вече се появиха потенциални кандидати за закупуването на TikTok, по-специално бившият министър на финансите на администрацията на Тръмп Стивън Мнучин, който заяви, че той, заедно с други инвеститори, е готов да закупи платформата.
Според Владимир Василиев от Института за изследване на САЩ и Канада на Руската академия на науките, официалната обосновка на законопроекта се основава на контрола на TikTok от Китай. В Съединените щати се предполага, че по време на идеологически конфликт Пекин използва TikTok като основен медиен ресурс, тъй като страната не разполага с популярни международни медии. Василиев също така подчертава значението на одобрението на Тръмп към TikTok.
Според китаиста Леонид Ковачич американският пазар на TikTok е важен, но социалната мрежа се разширява и на други пазари като Индонезия. Експертът добавя, че за ByteDance може да е по-лесно да излезе от проблемния пазар с по-малко фактори, възпрепятстващи растежа му. Враждебната информационна среда, възникнала около китайската компания в САЩ през последните години, оказва негативно влияние върху нейната капитализация, отбелязва той.
Ако законопроектът бъде приет, възможността за продажба на TikTok е под въпрос по две причини: първо, Пекин не иска уникалните алгоритми на TikTok да попаднат в неподходящи ръце и второ, ще бъде много трудно да се продаде актив от такъв мащаб в рамките на срока, определен от Конгреса,коментира Ковачич пред Ведомости.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски