Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски
Глобалните запаси от дизел и други средни дестилати са под нормалното и цените може да започнат да се покачват бързо, ако индустриалните икономики на Северна Америка и Западна Европа излязат от продължаващата си рецесия през 2024 г.
Запасите от дизелово гориво, мазут и газьол бяха под предходната десетгодишна сезонна средна стойност в Северна Америка, Европа и Сингапур през януари, което започна да оказва натиск върху цените на горивата.
Дизелът и другите дестилатни горива са движещата сила на промишлената икономика, широко използвани в производството, товарния транспорт и строителството и следователно най-чувствителните горива към условията на бизнес цикъла.
Последните данни потвърдиха, че производителите в Съединените щати са готови да се върнат към растеж след продължителен, макар и малък цикличен спад през 2022/23 г.
Европейските производители претърпяха още по-дълъг и много по-дълбок спад, причинен от скока на цените на енергията след нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. Но в Европа също има признаци, че най-лошото от спада вече е приключило и секторът ще се върне към растеж преди края на годината.
Трейдърите очакват както Федералният резерв на САЩ, така и Европейската централна банка да намалят лихвените проценти тази година, което би засилило цикличния подем. В резултат на това глобалните запаси от дестилат вероятно ще останат под средните и лесно биха могли да се стегнат още повече, засилвайки натиска върху цените.
Не е имало устойчиво натрупване на запаси в САЩ, Европа и Сингапур, въпреки понижената промишлена активност през последната година.
Доставките на дестилат бяха прекъснати от украинските атаки с дронове срещу петролни рафинерии в Русия и от атаките на хусите срещу корабоплаването в Червено море и Аденския залив, които прекъснаха потоците изток-запад.
Досега въздействието върху крайните потребители е заглушено, тъй като цените на суровия петрол, които представляват по-голямата част от общите разходи, са сравнително стабилни от началото на годината.
Но ако запасите от газьол се свият още повече с продължаването на цикличния подем и Саудитска Арабия и нейните съюзници от ОПЕК⁺ най-накрая получат известно влияние върху запасите и цените на суровия петрол, има потенциал за рязко покачване на цените на дизела през 2024 г.