Кога ще e готова АМ „Хемус“ от Боаза до Плевен?

Кога ще са готови първите три участъка на „Хемус“? Оказва се, че срокът се променя всеки месец. Ако през септември миналата година регионалният министър Андрей Цеков казва, че това може да се случи през първата половина на 2026 г., то на 11 януари в отговор на депутатски въпрос заявява, че строителството ще приключи в края на 2026 г. В интервю за Nova на 14 януари, т.е. 3 дни по-късно, обаче министърът каза, че лот 1 и 3 ще са готови до края на тази година, припомня в свой материал Еconomic.bg

Припомняме, че един от основните мотиви за бавното строителство, според министъра, бе липсата на индексация на инхаус договорите. Цеков многократно заявяваше, че единственият вариант строителството да се отпуши, е вдигането на цените по вече сключените контракти, като дори казваше, че само така магистралата „ще се пречисти“.

Въпросното поскъпване стана възможно малко преди Коледните празници, когато бяха гласувани преходните и заключителни разпоредби в Закона за държавния бюджет. Тогава депутатите дадоха възможност и инхаус договорите да се индексират заради инфлацията, въпреки че през последните 2 години процедурите станаха нарицателно за корупция и заобикаляне на разпоредбите в Закона за обществени поръчки. Припомняме, че държавното „Автомагистрали“ е превъзлагало дейностите по строителството на „Хемус“, но и на лотове от скоростния път Видин – Ботевград, на трети фирми.

Въпреки осигурената индексация, видно от отговор на министъра от 11 януари тази година, първите 3 лота на „Хемус“ имат и други проблеми.

На 11 септември миналата година Цеков отговаря на запитване от депутата Николай Нанков (ГЕРБ), че строителството на лотовете 1, 2 и 3 се бави заради липсата на индексация на порочните инхаус договори, по които се строи магистралата. Министърът казва, че се предвижда въпросните лотове да бъдат завършени и въведени в експлоатация през първата половина на 2026 г.

Цеков дори посочва, че държавното „Автомагистрали“ подготвя актуализация на линейните графици. Според информацията, след подсигуряването на индексацията лот 1 ще е готов след 21 месеца, лот 2 – след 32 месеца, а лот 3 – след 29 месеца, като изрично се посочва, че новите срокове текат от датата на подписване на споразумения между „Автомагистрали“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ за поскъпването на договорите.

В отговора си от 11 септември 2023 г. министърът посочва и какъв е напредъкът по лотовете:

Лот 1 (Боаза – ПВ Дерманци, с дължина 15.4 км) – 68%
Лот 2 (ПВ Дерманци – ПВ Каленик, с дължина 19.1 км) – 23%
Лот 3 (ПВ Каленик – ПВ Плевен, с дължина 17.1 км) – 49%

На 11 януари тази година, т.е. около 5 месеца след първия отговор и след вече приетата индексация, Цеков казва, че прогнозният срок за завършване на лотовете е края на 2026 г. Този път въпросът е от Свилен Петров („Продължаваме промяната – Демократична България“).

В отговора Цеков посочва, че това се дължи на забавени дейности заради липса на индексация през миналата година, но и на установени разлики в геоложките проучвания към техническия проект, разкриване на нови подземни и надземни мрежи на техническата инфраструктура, изменение на техническия проект поради искания и условия на експлоатационни дружества и институции, съгласуващи проекта“.

Относно индексацията, Цеков казва, че АПИ извършва дейности по подготовка и определяне на условията, реда и начина на прилагането й. Министърът обаче не посочва колко ще струва поскъпването.

Цеков отново допълва какъв е напредъкът по лотовете, като става ясно, че за 5 месеца лот 1 не е мръднал. Единствено съществена промяна има при лот 3, а при лот 2 разликата е 0.5%.

Лот 1 – 68%
Лот 2 – 23.5%
Лот 3 – 53%

За разлика от отговорите до депутатите, в интервю за Nova на 14 януари Цеков даде много по-оптимистичен срок за завършване на лот 1 и 3, които са с най-голям напредък в строителството. По думите му те ще са готови в края на тази година и така ще бъдат изградени нови 40-50 километра от магистралата.

В действителност обаче общата дължина на лот 1 и 3 е 32.5 километра. Ако в това число се включи и дължината на лот 2, то сумата става 51.6 километра. С оглед обаче на несъществения напредък на лота през последните 5 месеца, който е виден и от отговорите на министъра до депутатите, то няма никакъв шанс да бъде завършен в края на годината.

Източник: Еconomic.bg

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!