Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск наруши мълчанието си в четвъртък относно стачката срещу компанията му в Швеция, като заяви, че това е „безумно“, както и че тя може да блокира доставките на нови автомобили, пише Франс прес.
В понеделник шведските пощенски служители започнаха да спират доставките до офисите и сервизите на Tesla в подкрепа на стачката, започната от профсъюза на металурзите IF Metall заради отказа на производителя на електрически автомобили да подпише колективен трудов договор.
По-късно финансовият вестник Dagens Industri съобщи, че това на практика може да блокира пускането на нови автомобили Tesla на пътя, тъй като регистрационните табели за новите коли, издавани от Шведската транспортна агенция, се доставят само чрез пощенския оператор Postnord.
В отговор на публикация на потребител в социалната мрежа X, Мъск, който преди това не беше реагирал публично на прблема, коментира само: „Това е лудост“.
Микаел Андершон, ръководител на отдела за пресата в Шведската транспортна агенция, потвърди в имейл до Франс прес, че новите регистрационни табели се доставят чрез Postnord. Андершон обясни, че агенцията е била задължена да използва спедитора по силата на договор за обществени поръчки за всички правителствени агенции, сключен от Шведската агенция за правни, финансови и административни услуги.
КритичноБГ припомня, че около 130 механици в 10 сервиза на Tesla в седем града в Швеция за първи път напуснаха работа на 27 октомври, по данни на профсъюза IF Metall. Оттогава стачката обхваща и други сервизи, които обслужват концерна, както и други автомобилни марки, а пристанищните работници са спрели разтоварването на електромобили Tesla във всички шведски пристанища.
Освен IF Metall, девет други профсъюза обявиха „мерки за съпричастност“, включително Шведският съюз на служителите в сферата на услугите и комуникациите, който представлява пощенските работници, и Шведският съюз на строителните работници.
Колективните трудови договори, които се договарят по сектори, са в основата на шведския модел на пазара на труда, като обхващат почти 90% от всички служители и гарантират стандартни заплати и условия на труд.
Според IF Metall Tesla са им казали, че няма да подпишат колективен трудов договор, защото „не правят това никъде по света“.