Начало Икономика Проблемите на General Motors не се изчерпват със стачката на автомобилните работници

Проблемите на General Motors не се изчерпват със стачката на автомобилните работници

от kritichno.a

General Motors все още генерира солидна печалба – само че не от електрическите или потенциално автономните превозни средства, които най-много вълнуват инвеститорите, пише Wall Street Journal.

Резултатите на GM за третото тримесечие във вторник бяха по-добри от очакваното. Нетната печалба от около 3,1 млрд. долара е със 7% по-ниска в сравнение с много силното трето тримесечие на миналата година, но е по-висока от стойността от 2,5 млрд. долара, която анализаторите бяха предвидили, според FactSet.

Това се случва въпреки оценявания на 200 млн. долара удар върху оперативната печалба от продължаващата стачка на профсъююза на Обединените автомобилни работници (UAW). След като GM отчете резултатите си, профсъюзът поиска от работниците да преустановят работа в един от заводите на компанията в Тексас. По време на цялата си кампания UAW направи ясна връзка между исканията си и добрите финансови резултати на детройтските автомобилопроизводители.

GM отчете рекордна печалба след спирането на производството през 2020 г., тъй като американските потребители се нахвърлиха върху ограничените количества автомобили, които можеха да намерят. Уолстрийт отдавна приема, че бизнесът ще се нормализира – или ще се влоши в една силно циклична индустрия – тъй като по-добрата наличност на продуктите и по-високите лихви по автомобилните кредити принуждават производителите да правят отстъпки, докато разходите за труд се увеличават.

В данните на GM имаше признаци на нормализация. Съставът на продаваните автомобили е по-малко изгоден, отколкото преди година, а по-ниските стойности на употребяваните автомобили са засегнали лизинговия клон на компанията. Но тези ефекти бяха балансирани от силното ценообразуване и ограничените отстъпки, както и от предимствата на по-голямото производство, тъй като проблемите с доставките отшумяха. Приходите на GM всъщност нараснаха с около 5% на годишна база и достигнаха рекорден размер през третото тримесечие.

Печалбата спадна поради нарастващите разходи, и то не само заради стачката. Сред причините, посочени от GM, е увеличеното производство на електрически превозни средства. Това е особено чувствителен въпрос за инвеститорите, като се имат предвид перспективите за растеж на новата технология и огромната разлика между разходите на Tesla и тези на Детройт.

За разлика от Ford, GM не разделя бизнеса си с електромобили, така че инвеститорите не знаят колко големи са загубите му. Но компанията изпраща тревожни сигнали. Във вторник тя се отказа от целите си за производство на електромобили и заяви, че забавя плановете си за растеж. Тя иска време, за да въведе инженерни промени, които трябва да повишат рентабилността на производствената ѝ платформа. Освен това трябва да ограничи риска от свръхпроизводство, което може да я принуди да последва Tesla и да намали цените.

Засега GM се придържа към целта за постигане на оперативни маржове при електромобилите в диапазона от ниско до средно едноцифрено число през 2025 г. Компанията изложи тази недостатъчна амбиция през ноември миналата година, преди Tesla да започне да намалява агресивно цените си. Намаляването на разходите за литий оттогава насам е от полза, а GM сега приема по-евтината желязо-фосфатна батерия, която дълго време отхвърляше. Как ще се развие тази игра с маржовете на електрическите превозни средства ще има по-голямо значение за печалбата на GM през следващите години, отколкото каквато и да е сделка, която ще бъде сключена с UAW.

Другата технология, от която GM губи много пари, са автономните таксита чрез мажоритарния си бизнес Cruise. Базираният в района на Сан Франциско Cruise отчита оперативна загуба от 732 млн. долара през тримесечието, което е увеличение спрямо 497 млн. долара преди година, при минимални приходи. Cruise нямаше добър ден и във вторник, след като Калифорнийският департамент за моторни превозни средства спря разрешителното ѝ за автономно шофиране. Подобно на Tesla, GM е в битка с регулаторните органи, за да докаже, че технологията му за безпилотни автомобили е безопасна за обществените пътища.

След поредния спад от 2% във вторник акциите на GM се търгуват на цена малко над 4 пъти по-висока от печалбата, което е по-ниско от почти всеки друг момент в историята на компанията след фалита. Това изглежда малко несправедливо, когато компанията продължава да постига добри резултати, а инвеститорите дават предимство на усилията на Tesla да направи автомобилите автономни.

Настроенията могат да се подобрят малко, когато GM постигне споразумение с UAW. За да може обаче акциите да постигнат трайни печалби, компанията трябва да убеди инвеститорите, че има предимство с новите технологии. По-бавното внедряване на електрически превозни средства може да засили печалбата на компанията през следващата година, но отслабва позицията на GM като лидер в автомобилната индустрия.

Източник: Wall Street Journal

Други новини