Има положителни аспекти на икономиката, но всеки нов конфликт и геополитическа нестабилност би могъл да доведе до допълнително охлаждане на икономиката. Това заяви пред БНР министърът на икономиката Богдан Богданов и подчерта, че през 2023 г. се отчита ръст на българската икономика: „Европейската банка за възстановяване и развитие и МВФ коригираха прогнозата си в положителен аспект за допълнителен ръст на българската икономика. Вече виждаме ръст до близо 2%. Друг положителен факт е, че запазваме доверието на инвеститорите. За първите 6 месеца от годината отчитаме нива от 2 млрд. евро, което се доближава до миналогодишните нива“.
„Очакваме мерките, които се налагат за намаляване на инфлацията и в Европа, и в България, да дадат резултат. Видяхме го вече в големите икономики – Австрия и Германия дори влязоха в рецесия. Отчетохме тези данни и по ръста на износ тази година, той намалява със 7,6%, сравнено с предходната година. Което значи, че българските компании, за основните си традиционни пазари като европейските, в момента, а и в краткосрочен план могат да очакват стагнация, по-малко потребление. Заради това българският бизнес трябва да погледне и към други пазари“, уточни още министърът на икономиката.
По думите на икономическия министър българският пазар не е изолиран, а се влияе от борсовите цени на горивата. „Дерогацията на руски петрол е с определен краен срок от Европейската комисия. Трябва да направим така, че рафинерията да работи с различен от руския петрол, но да продължи да работи с максимален капацитет. Държавата ни стриктно ще следи преминаването на „Лукойл“ към неруски петрол. Вече графикът е по закон. Заложихме в закона производствени обеми, които „Лукойл Нефтохим“ трябва да поддържа, така че да не стигнем до момент, когато рафинерията ще намали значително производството си и да освободи работници“.
„За основната потребителска кошница, малката, към която са ориентирани най-уязвимите сънародници, имаме фокусирани мерки. Ако се наложи, ще предприемем и законодателни мерки, за да може тези 15 продукта, които влизат в малката потребителска кошница, да бъдат на възможно най-добри цени и то за най-уязвимите потребители. В добър диалог сме с бизнеса“, заяви министърът на икономиката.