В публикации, които се актуализират почти всеки ден в социалните медии, сенегалските военноморски сили разказват как патрулните им кораби спират претъпканите с бежанци лодки, които се опитват да стигнат до Европа, пише Ал Джазира.
Миналата година сенегалските власти са заловили само една лодка, насочена към Европа. Но само за седмица през септември тази година военноморските сили на страната върнаха обратно повече от 600 бъдещи имигранти, точно когато лодките им започваха да прекосяват бурния Атлантически океан по време на опасното пътуване.
Увеличаването на броя на хората, тръгнали през открито море, показва как западноафриканската страна – основна отправна точка за сенегалци, но също и за гамбийци и малийци – предприема мерки за спиране на незаконните миграционни потоци. Около 1500 души са предадени на местните власти от месец май насам, твърдят сенегалските военноморски сили, което е повече от 95% от всички регистрирани задържания през 2022 г.
Някои експерти твърдят, че тези засилени действия могат да послужат като модел за други африкански държави, чиито граждани сега съставляват половината от 10-те най-големи държави на произход за незаконно пристигащите в Европа мигранти. Начело на списъка са Гвинея, Кот Д’Ивоар и Египет. „Африканските правителства трябва да проявят силен ангажимент и да действат“, казва Линда Адхиамбо Оучо, директор на Африканския център за миграция и политика на развитие.
Миграцията към Европа е само една четвърт от движението на потоците хора на континента, но тъй като се увеличават загиналите по време на пътуванията в открито море, правителствата трябва да се активизират, казва Оучо: „Африканският съюз може да използва Сенегал, за да покаже добрите практики и да насърчи по-силен регионален подход за ограничаване на нелегалната мобилност.“
Други обаче твърдят, че само по себе си спирането на миграцията не води до преодоляване на основните причини, които принуждават хората да се придвижват – и че инициативи като тази на Сенегал могат да се превърнат в механизми, с които Европа да възложи на външни изпълнители задачата си да ограничат пристигането на бежанци.
Усилията на Сенегал, част от нов план за действие по отношение на емиграцията, идват в момент, когато Италия се огъва под тежестта на рязкото увеличаване на броя на пристигащите по нейното крайбрежие мигранти. През септември властите там обявиха извънредно положение, след като за един ден на малкия остров Лампедуза пристигнаха повече от 5000 души.
Флавио Ди Джакомо, говорител на Международната организация по миграция (МОМ), казва, че мигрантите от Субсахарска Африка и бягащите от Тунис след рязкото увеличаване на расистките нападения, са основната част от пристигащите на Апенините. Според него пътуванията им са особено опасни, тъй като са подложени на дискриминация от страна на трафикантите.
„Мигрантите от Субсахарска Африка са принудени да плават с ламаринени лодки, които са много крехки“, каза Ди Джакомо. Ламаринените лодки са ново явление, използвано от онези, които не могат да платят цената на трафикантите. „Често се разпадат и хората се озовават във водата, затова смятаме, че се случват много корабокрушения, за които никой нищо не знае. Обикновено тунизийците, които пристигат от Тунис, често пъти ползват дървени лодки, които са малко по-безопасни“, казва още Ди Джакомо.
Повече от 180 000 души са пристигнали в Европа тази година главно по западноафриканските морски пътища през Атлантическия океан и Средиземно море. Други над 2000 души са загинали или са в изчезнали по пътя.
В сряда Европейският съюз постигна съгласие по общ пакт за миграцията. Но за Ди Джакомо въпросът, на който страните трябва да отговорят, не е толкова дали хората трябва да мигрират, а по-скоро какви са безопасните пътища за това.
„Трябва да променим представата за миграцията – тя не е нещо лошо“, казва Уенди Уилямс от Африканския център за стратегически изследвания. „Ако страните погледнат как да създадат възможности или се споразумеят за двустранни визови схеми, те ще могат да се справят по-добре с този проблем.“
Италия разшири една такава програма тази година. Годишната схема Decreto Flussi, която определя квотите за работни визи, ще приеме допълнително 44 000 сезонни работници от списък с държави извън ЕС, включително Сенегал, като им позволи да работят в сектори от селското стопанство до строителството. Схемата, по която ще се приемат заявления до декември, ще гарантира, че планираните работници вече имат предложение за работа в Италия и могат да пътуват до страната законно.
Макар да не е ясно дали сенегалските власти получават финансиране от ЕС, блокът обяви, че се стреми да си партнира със страната. От 2005 г. Сенегал работи с испанската брегова охрана за наблюдение на транзитните маршрути, а сега води преговори за партньорство с Frontex – граничната агенция на ЕС, обвинявана в незаконно отблъскване на бедстващи мигранти.
През юни ЕС обяви, че ще засили граничния контрол с африканските държави. През юли Сенегал официално стартира своя план за действие в областта на миграцията, който се разработва от години.
10-годишният план има за цел да попречи на бъдещите мигранти да напуснат Сенегал, като се засили граничният контрол, насочи се към контрабандните мрежи и се осигури защита на мигрантите.