Начало Без категория Богдан Милчев: Ще продължаваме да загиваме като мухи по нашите пътища, докато ни е страх

Богдан Милчев: Ще продължаваме да загиваме като мухи по нашите пътища, докато ни е страх

Мариян Иванов

от kritichno.e

„Богдан Милчев: Ще продължаваме да загиваме като мухи по нашите пътища, докато ни е страх“

„37 мерки срещу войната по пътищата“ – така звучи гримирано и пиарски поднесена реакцията на управляващите след поредната тежка катастрофа, отнела живота на едно 12-годишно дете. Всъщност, говорим за война по пътищата само при подобни инциденти. В останалото време жертвите и ранените са просто статистика. В поредната „война“ държавата ще впрегне и ресурсите на тол системата.

За мерките и очаквания резултат от тях – „Критично.бг“ потърси коментар от Богдан Милчев, член на УС на неправителствената организация Институт за пътна безопасност:

  • Това са мерки от 2018-та година, когато стана тежката катастрофа край Своге. Мерките на държавата няма да дадат абсолютно никакъв резултат върху пътната безопасност. Защото тези мерки не могат да бъдат реализирани от същите структури и от същите хора, които от 2018-та година насам, не са направили абсолютно нищо по тези мерки. Докато Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) работи в мъгла и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДА „БДП“) вече шеста година стои под водата, няма да получим никакъв по-добър резултат в пътната безопасност. Това са две специализирани агенции, които имат пряко отношение към пътната безопасност.
    Корупцията е до такава степен, че шефът на АПИ не може да смени нито един директор. От него не зависи назначаването на директорите, а директорите управляват паричните потоци.  Шефът на ДА „БДП“ вече шеста година стои, управлява пътната безопасност. При смяна на шестима премиери, всеки премиер има един и същи проблем с пътната безопасност, когато става премиер и нито един премиер не реши, че трябва да промени нещо в пътната безопасност – в структурата ѝ на управление и чисто кадрово. Това говори, че има много силни зависимости между корупцията и управлението на пътната безопасност.
    Ще продължаваме да загиваме като мухи по нашите пътища, докато ни е страх. Защото всички нас ни е страх да кажем истината. Нали разбрахте, след смъртта на Сияна, изведнъж, рязко, протестиращите, които искаха оставката на шефа на АПИ, за една нощ, спряха да му искат оставката. Какво се случи през тази нощ, само те си знаят.
  • А към кого да са протестите?
  • Протестите не могат да бъдат други, освен политически, защото остава да протестираме срещу нас, самите си. Защото от едната страна стои държавата, а представителите на държавата – това са политиците, които ние избираме. От другата страна стои народът, хората, които страдаме от действията на тези политици, на държавата. Тези политици си имат имена и докато нямаме смелостта да кажем кой е виновен за това, което се случва по нашите пътища и да го посочим с пръст, ние ще продължим да загиваме.
  • Връщайки се на темата за ДА „БДП“, много хора не знаят тя с какво се занимава…
  • Държавната агенция се занимава с това да купува медийно време от бТВ и Нова телевизия, за да си осигури медийния комфорт. Защото нашия критичен глас, на Института за пътна безопасност, по бТВ и Нова телевизия от момента, в който държавната агенция си купува медийно време. Дали е съвпадение или не, всеки сам да си направи извода.
  • Кратък коментар по отношение на мерките, както и беше споменато, че ги има като функционалност отдавна, но не се използват. А именно – камерите на тол системата да засичат скорост, а кантарите – да засичат претоварване. Биха ли дали поне частичен ефект?
  • Тол системата и нейните камери не могат да повлияят по никакъв начин на пътната безопасност. Хора, които нищо не разбират, мислят, че проблемът по нашите пътища и магистрали е, че бързо се кара. Първо – бързото каране не може да бъде спряно с камери. Не може да бъде спряно с глоби. Има друг подход и друго мислене. С камерите може да бъде овладяно до някаква степен. Ние хващаме прекалено много нарушители годишно, над 1 милион всяка година, за превишена скорост. И 2 милиона да хващаме, то има един предел, в който каквото и да направиш, това не дава повече резултат. Много е закъсняла тол системата и тя няма да стартира до 3 месеца. В момента това са празни приказки и са се хванали като удавници за камерите. Мерките, които трябва да се вземат, са свързани с възможността тази гражданска енергия да бъде използвана. Самите хора да могат да контролират дейността на институциите, за да има прозрачно управление. Докато те управляват в мъгла, докато публично не си показват своята дейност, докато те си плащат за медийния комфорт, невъзможно е да се оправи пътната безопасност. Защо ще плащаш медийно време, ако всичко ти е наред?

По-рано Институтът за пътна безопасност разпространи отворено писмо, адресирано до бТВ, Нова телевизия и агенция „Алфа рисърч“. Ето и неговия текст:

„Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ е ПЛАТИЛА 227 300 лв.  на социологическа агенция, която да направи проучване за пътната безопасност. Нима служителите на МВР, АПИ, ИААА и ДАБДП не могат да свършат тази работа?

ДАБДП и outsourcing-а – дефицитите на капацитет, визия, желание водят до БЕЗСМИСЛЕНИ обществени поръчки, в които:

  1. Социологическа агенция мери скоростта на автомобилите?!?! И докладва на ДАБДП!!!;
  2. Социологическа агенция наблюдава из България дали се ползват мобилни телефони от водачите?!?!?! …Наистина ли в ДАБДП не знаят, че има отчет на МВР за подобни нарушения?
  3. Социологическа агенция наблюдава дали водачите носят или не предпазни колани чрез МЕТОД НАБЛЮДЕНИЕ……

ДАБДП от април  2024 г.  до днес е ПЛАТИЛА 479 681,11 лв. на БТВ, Нова ТВ и няколко радиостанции за медийно отразяване и излъчване на тематично филмче с продължителност 21 минути.

Толкова ли струва „съпричастността“ на българските медии към пътната безопасност.

Да стане ясно, че призванието за информираност е вярно само ако имаш СРЕДСТВАТА да си го позволиш. Медиите нямат ли програма за социална ангажираност?

Държавната агенция по този начин не си ли купува медийния комфорт за да не звучат други мнения в пространството?

Всяка година държавната агенция плаща по 100 000 лв. на Църквата наем за 39 човека, които ползват офис помещения на пл. „Св. Неделя“.

Затова българските пътища ще продължават да бъдат в това състояние?

Обръщаме се към представляващите  „БТВ Медиа Груп“ ЕАД, „Нова БРОУДКАСТИНГ ГРУП“ ЕООД, „АЛФА РИСЪРЧ“ ООД и всички радиа, получили пари от ДАБДП (предоставяме договори и списък на контрагентите на агенцията) ДА ВЪРНАТ ПАРИТЕ, за да бъдат използвани за обезопасяване на пътищата. Според председателя на ДАБДП има недостиг на средства и за това загиват по пътищата.

Уважаеми г-н Желязков, прекратете мъката на тези хора, които са се вкопчили в държавната служба и нямат никаква идея, желание и капацитет да се погрижат за живота на съгражданите си с целенасочени действия и мобилизиране на държавните ресурси за една по-безопасна България.

ЕКИП НА ИПБ“

Може да подкрепите КритичноБГ тук:

Дарения

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини